ABOUT  
  ABOUT    

[ NEDERLANDS ]     [ ENGLISH ]

INNOWIZ
stuur je creativiteit!

Creativiteit is gestructureerde chaos. Het is de balans tussen een goede methode en voldoende inspiratie.


INNOWIZ (innovation wizard, °2007) loodst mensen door om het even welk innovatieproces en moedigt hen aan om creativiteitstechnieken te gebruiken. INNOWIZ is ontwikkeld door onderzoekers verbonden aan het Industrial Design Center van Howest, de Hogeschool West-Vlaanderen in Kortrijk, België.

Alhoewel de INNOWIZ webtool ontstond binnen de context van (industrieel) product ontwerpen, ambieerde hij van bij het begin ook toepasbaar te zijn in elk ander innovatieproces. INNOWIZ kan je dus inzetten bij producttechnische problemen, maar evengoed bij organisatorische, strategische of persoonlijke uitdagingen.


METHODE

De INNOWIZ vierstapsmethode maakt elk creatief proces transparant en tastbaar. Abstract gezien bestaat een creatief proces uit vier verschillende stappen: Product/uitdaging definitie, Ideeëngeneratie, Ideeënselectie en Ideeëncommunicatie/materialisatie.

Deze methode brengt structuur aan in een creatief proces en garandeert dat mensen hun project efficiënt en resultaatgericht aanpakken. Deze vier stappen consistent doorlopen op een iteratieve manier leidt tot een betere implementatie en realisatie van goede ideeën.



 
  PROBLEM DEFINITION

Define the playground of your problem, draw the box you want think out of.

Become a specialist in this topic you are working on.

Redefine things in a challenging way.

Take a deep breath before you start...
 

 
  IDEA GENERATION

Maximize your ideas.
Aim for quantity.

Improvise, move fast, change your point of view, zoom in and out and in again.

Check your hair....
 

 
  IDEA SELECTION

Combine, enrich
and develop ideas.

Select the fittest ideas
and rand them.

Accept and let go...
 

 
  IDEA COMMUNICATION

Build a story, make it real,
spread your vision.

Excite your colleagues,
look for partnerships.

Relax for a while...

Now move on to the next level...
 


INSPIRATIE

Creativiteit speelt een hoofdrol in elk innovatieproces. Creativiteitstechnieken kunnen extra zuurstof binnenbrengen in je proces. Ze versterken het creatief potentieel van zowel individuen als groepen. Je kunt natuurlijk op eigen initiatief tools en technieken opzoeken in de literatuur en op het internet maar het zal je flink wat tijd kosten om alles naar waarde te schatten, laat staan om de juiste tool of een geschikte creativiteitstechniek in te zetten voor een specifieke situatie of heel concrete uitdaging.

Daarom ontwikkelden wij de INNOWIZ creativiteitstechniekendatabase. De database maakt je wegwijs in een breed aanbod van betrouwbare en gescreende creativiteitstechnieken die vandaag hun nut bewijzen bij bedrijven en organisaties. De database is gratis toegankelijk op het internet (open source). Hij is interactief en continu in evolutie, want we proberen up-to-date te blijven. In de database vind je analoge (offline) technieken, maar ook geavanceerde interactieve Web 2.0 tools.

Maar creativiteit is bovenal een mentaal proces. Je genereert nieuwe ideeën of concepten, of je creatieve brein legt nieuwe associaties tussen bestaande ideeën of concepten. Mensen ontwikkelen hun persoonlijke denkprocessen, wat samenhangt met hun al even persoonlijke denkvoorkeuren. Het doel van INNOWIZ is om mensen hiervan bewust te maken; creativiteitstechnieken dwingen je om alternatieve denkwijzen te verkennen: analytisch, imaginair, emotioneel, gedetailleerd, positief,…. En al doende verlaten mensen hun platgetreden denkpaden. Ned Herrmann en Howard Gardner determineerden elk op hun manier verschillende denkvoorkeuren. Zij inspireerden INNOWIZ om creativiteitstechnieken op te delen in categorieën.



Nedd Herrmann's hersen model



Howard Gardner's meervoudige intelligentietheorie


De INNOWIZ database suggereert welke creativiteitstechnieken geschikt zijn in jouw specifieke situatie. De identiteit van elke creativiteitstechniek is namelijk bepaald aan de hand van enkele parameters: time, team, think, type, phase. Je kunt de zoekknoppen gebruiken om je eigen selectie(s) te maken.




Time:Kort | Lang
Team:Individueel | Team
Think:Feiten (facts) | Context (Frame) | Fantasie (Fantasy)| Gevoelens (Feeling)
Type:Offline | Online
Phase:Probleemdefinitie | Ideeëngeneratie | Ideeënselectie | Ideeëncommunicatie






 
[ BROWSE ]      [ PLAY ]      [ INNOWIZ.BE ]